tiistai 15. lokakuuta 2013

Vanhoista mainoksista

Sain viikonloppuna kaverilta lahjaksi magneetteja, joihin on kuvattu sanomalehdissä julkaistuja ilmoituksia 1900-luvun alusta. (Kiitos, V!) Tässä kaksi mun suosikkiani:


Teemaa jatkaakseni, tässä pari vanhaa mainosta Ameriikanmaalta. Kaikki peräisin tällaisesta tumblrista.


Muahan aina kiinnostaa kaikki lääketeollisuuteen liittyvä (ehkä tästäkin blogista on saanut sellaisen käsityksen), ja varsinkin mielialalääkkeet ja niiden historia on tosi mielenkiintoista (/surullista/huvittavaa/ajatuksia herättävää). Tänään mulla olisi kyllä ollut enemmän kuin runsaasti käyttöä tolle Serpasil-mainoksen lupaamalle "tranquility barrierille", koska olin koko päivän järjettömän vihainen ja stressaantunut ihan pelkästään siitä, että maailmassa on mun lisäkseni muita ihmisiä.


Ah, vanha kunnon oksettava seksismi. "Blondes, redheads and brunettes for every man to boast of his conquests... the first realistic likeness of the exciting women who play an important part in every man's life... and one of the nicest qualities is that they don't talk back!" Hmm, Honor House Products Corp., onko teillä mahdollisesti ollut Ted Bundy teidän tuotekehittelytiimissä?


Yks parhaita asioita vanhoissa mainoksissa on tää täysin häpeilemätön vainoharhan lietsonta. Onhan kaikenlainen epävarmuuden ja itseinhon luominen ja ruokkiminen nykyisinkin monien mainosten (ja ylipäätään joidenkin tuotteiden olemassaolon) perusidea, mut siinä ollaan sentään menty vähän hienovaraisempaan suuntaan – tiiä sitten, onko se itseasiassa kovin hyvä asia. Mutta siis tämä meininki, että "voi kuule, kai sinä nyt ymmärrät, että kaikki sun ympärilläsi puhuu siitä, kuinka kamalasti sä haiset". Yritin löytää tätä kirjoitusta varten yhtä vanhaa Woodbury's Soap -mainosta, mutta en löytänyt. Sen mainoslauseena oli kuitenkin "All around you people are judging you silently".

Voisin kirjoittaa tästä ehkä pienen romaanin verran. Mua ärsyttää niin sairaasti se, kun joidenkin ihmisten reaktio vaikkapa seksistisen/rasistisen/heteronormatiivisen/muulla tavoin ongelmallisen mainonnan kritisointiin on että "hei ne on vaan mainoksia, ei niitä kannata ottaa niin vakavasti!". Mainosten nimenomainen tehtävä on vaikuttaa ihmisten ajatteluun ja saada ne näin ostamaan tiettyjä tuotteita, joita ne ei välttämättä muuten ostaisi!! NIIDEN AINOA TEHTÄVÄ!! VAIKUTTAA IHMISTEN AJATTELUUN!! MAINOKSET PEILAA VALLITSEVIA ASENTEITA JA STEREOTYPIOITA, JA SAMALLA NE TUOTTAA TODELLISUUTTA!! NE MYY SITÄ TUOTETTAAN MIELIKUVILLA, JA SEN LISÄKSI MYYVÄT MIELIKUVIA SIITÄ, MILLAINEN IDEAALIN IHMISEN PITÄISI OLLA JA KUINKA SE MIELIKUVA "MUUTTUU TODEKSI" SEN NIMENOMAISEN TUOTTEEN AVULLA!! NÄKEEHÄN TUON NYT SAATANA OTSALLAANKIN!!

Ai jumalauta. Tranquility barrier. Tranquility barrier. Joku jätti lauantaina mun luokse puolikkaan pullon punaviiniä -> tranquility barrier.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti